Annons

Annons

5 nyttiga drycker att starta dagen med

Starta dagen på bästa möjliga sätt! Genom att välja en nyttig dryck med antiinflammatoriska egenskaper kan du motverka sjukdomar och åkommor orsakade av inflammationer.

Bland juice eller smoothies på färsk frukt. Foto: IBL

Bland juice eller smoothies på färsk frukt. Foto: IBL

De allra flesta människor mår bra av att dra ner på livsmedel som kan vara inflammatoriska, som spannmål, socker, mjölkprodukter och rött kött. Att välja antiinflammatorisk mat kan därför vara ett sätt att förbättra hälsan.

Annons

5 nyttiga och antiinflammatoriska drycker:

1. Smoothies

För att maxa antalet antiinflammatoriska livsmedel är det förstås effektivt att blanda ihop dem. På morgonen passar därför en smoothie perfekt och kan i värsta fall drickas i farten.

Blanda kål, citrusfrukt tillsammans med granatäppeljuice, några vinbär och lite ingefära. Tillsätt också ingredienser som jordgubbar, banan, avokado, linfrön och lite kakaopulver.

Recept: 5 supergoda och nyttiga smoothies

Nyttiga smoothies. Foto: Vkstock

Nyttiga smoothies. Foto: Vkstock

2. Färskpressad apelsinjuice

Ett glas nypressad apelsinjuice om dagen har visat sig ha goda effekter på hälsan. Den som dricker just ett glas om dagen tycks minska risken för att drabbas av inflammationer som ledgångsreumatism. Detta eftersom apelsinjuice är en bra källa till antioxidanter.

Men det finns en anledning att ta det lite lugnt med juicen. Juice är väldigt rik på fruktsocker. Men om din kost i övrigt är balanserad, kan det finnas all anledning att dricka ett glas juice.

Läs även: Så mycket socker dricker vi – varje vecka

Juice är nyttigt men innehåller mycket socker. Foto: Shutterstock

Juice är nyttigt men innehåller mycket socker. Foto: Shutterstock

3. Svart kaffe

Flera studier har visat på det svarta guldets hälsofördelar. En långtidsstudie visade att personer som drack 1,5 kopp kaffe varje dag hade mindre risk att drabbas av diabetes än den som inte drack kaffe. Forskarna tror att det är kaffets antiinflammatoriska effekter som ger ett skydd.

Läs även: Vad säger ditt val av kaffe om din personlighet?

4. Golden milk med gurkmeja

Gurkmeja är känd för sina anti-inflammatoriska egenskaper, sitt rika innehåll på antioxidanter och har länge använts i ayurvedisk medicin. Kryddan är därför perfekt att lägga till i sin antiinflammatoriska kost. Tillsätt en tesked pulver av gurkmeja till en kopp värmd mandelmjölk med honung. Välj gärna ekologisk gurkmeja. Avsluta också gärna med lite peppar, det hjälper kroppen att ta upp det aktiva ämnet i gurkmejan.

Recept och mer info: Så gör du golden milk

Golden milk med gurkmeja. Foto: Shutterstock

Golden milk med gurkmeja. Foto: Shutterstock

5. Granatäppeljuice

Granatäpple än en annan frukt vars juice verkar ha goda effekter på hälsan. Frukten innehåller ellaginsyra som räknas som en naturens starkaste antioxidanter.

Men det finns också anledning att vara lite försiktig med sitt intag av granatäpple. Det kan bland annat påverka effekten av vissa läkemedel, bland annat sådana som är kolesterolsänkande, skriver Dagens Nyheter.

Flera mindre studier har genomförts kring frukten hälsoeffekter. Bland annat kunde Schweiziska forskare se att maskar och möss som fick den aktiva substansen fick ett längre liv. Enligt en studie vid University of California från 2006 dämpades framfarten av prostatacancer hos patienter som drack juice från granatäpple, skriver Daily Mail.

Studierna bör dock tas med en nypa salt, säger dietisten Helen Bond till tidningen, eftersom många av studierna är gjorda på djur eller i labb. Det behövs fler undersökningar på människor för att resultaten ska kunna ge en mer rättvis bild.

Granatäppeljuice är nyttigt. Foto: IBL

Granatäppeljuice är nyttigt. Foto: IBL

Källa: Allers, Oprah.com

Andra gillar också:

(34)

Annons

Laddar