Annons

Annons

20 tips! Så fixar du bröllopsfesten

Att själv ordna en stor fest är fantastiskt roligt och brukar bli mycket lyckat – om man har gjort alla förberedelser. Det viktigaste är faktiskt att planera, planera, planera – så att du själv också kan slappna av ha kul när det väl är dags.

Så fixar du bröllopsfesten. Foto: Lisa Björner

Så fixar du bröllopsfesten. Foto: Lisa Björner

Här är 20 steg till hur din bröllopsfest ska bli så bra som möjligt:

1. Kylskåpsutrymme är avgörande för kött, sallader och tårta – har du inte tillräckligt, hyr in ett extra, eller hys in dina kylvaror hos en granne som gillar dig. Städa ur din egen kyl, släng halvfulla ketchupflaskor och syltburkar.

Annons

2. Investera i stora förvaringsaskar i plast till sallad som kan staplas i kylen – det sparar plats. Märk askarna på framsidan så du lätt kan se vad de innehåller.

3. Uppläggningsfat till maten – hyr, låna eller köp billigt från t ex Ikea. Du behöver också en tårtställning eller ett stort fat, eller använd en tårtbricka i silver.

4. Kolla så du har all nödvändig köksutrustning, låna det du saknar. Du behöver en rejäl uppsättning vassa knivar, skärbrädor, matberedare, bakplåtspapper/silikon-papper, stor rostfri ugnsform, bakformar, bra stekpanna, stora kastruller och skålar i olika storlekar.

5. Brickor till drinkar och tilltugg.

6. Serveringsskedar.

7. Stor vass kniv för att skära tårtan.

8. 3–4 stora tillbringare till fördrinken.

9. Rådfråga på Systemet om passande viner till din meny. Köp ett litet urval och testa vad du tycker är godast. Överblivna oöppnade flaskor kan återlämnas till Systemet.

10. Så här beräknar du dryck! Minst 1 flaska vin per person. 2 glas champagne/mousserande före maten, 1 glas med påfyllning av förrättsvinet, 2 glas till varmrätten + 1 glas dessertvin (8–10 gäster på en flaska). Eventuellt en avec till kaffet (cognac, calvados och någon söt likör). Glöm inte alkoholfria alternativ!

11. Glas – du behöver både till vatten, öl, vin och champagne. Se till att ha några extra om något går sönder eller hamnar på villovägar under kvällen. Glöm inte heller kaffekoppar. Låna ihop om du inte har så många själv eller hyr, det kan vara charmigt med lite olika sorter, ställ upp dem i fin formation.

12. Kolla var du kan skaffa is, och beställ i förväg om det går. Om du inte har utrymme att förvara den, hämta samma dag.

13. Tillräckligt med bord och stolar? Du behöver ett par stora till buffén plus ett drinkbord och ett mindre till tårtan som inte får stå i solen. Ett par mindre bord med stolar är en bra idé för äldre gäster eller gäster med småbarn.

14. Planera hur borden ska stå och var drinkarna ska serveras för att undvika ”flaskhalsar”.

15. Plocka bort onödiga möbler och ömtåliga saker.

16. Dukar – du behöver några riktigt stora. Enfärgade bomullslakan går också bra.

17. Servetter – vill du ha pappersservetter är det absolut smartast att köpa på Ikea.

18. Hyr in ett par hjälpredor för att servera drinken när gästerna kommer, bjuda runt snacks och plocka undan efterhand. Fråga till exempel några ungdomar i bekantskapskretsen, eller ett par studenter som vill tjäna lite extrapengar. Var tydlig med hur många timmars hjälp du behöver och gör upp om ett timpris.

19. Nödvändigheter bakom kulisserna: sopsäckar – det går åt fler än du tror – diskmedel, disktrasor, kökssvamp, gummihandskar (ingen vill förstöra naglarna), hushållspapper, kökshanddukar, plastpåsar, folie, plastfilm, bakplåtspapper/silikonpapper, rengöringsmedel. Glöm inte att beräkna mat även till hjälpredorna.

20. Första hjälpen-låda – se till att hjälpredorna vet var den finns.

Vacker brudbukett med blandade blommor. Foto: Lisa Björner

Vacker brudbukett med blandade blommor. Foto: Lisa Björner

Andra gillar också:

(0)
Annons

Annons
Annons


Annons

Laddar