Annons

Annons

5 proteinrika frukostar för dig som inte äter ägg

Protein är hemligheten bakom en bra frukost som du står dig på länge – och superviktigt när du tränar. Men alla äter ju faktiskt inte ägg. Här tipsar vi om fem proteinrika alternativ som håller dig mätt ända fram till lunch.

1. Quinoabowl

Byt ut havregrynsgröten mot quinoa. Utöver protein innehåller den nyttiga örten även höga halter kostfibrer, låg andel mättat fett och är helt glutenfritt.

Via drygt 2 dl kokad quinoa får du i dig 8 gram protein, jämfört med 6 gram som finns i ett ägg – och 5 gram kostfibrer som är bra för magen.

Annons

Foto och recept: Williams-Sonoma

Här hittar du fler recept på gröt >>

quinoabowl

2. Chiapudding

Chiapudding har verkligen tagit över som ett nyttigt och supertrendigt mellanmål, så varför inte unna sig de välgörande fröna även till frukost? Massa protein och ännu mer kostfibrer för att inleda dagen? Ja tack!

Recept: Chiayoghurt med keso, frukt och nötter

Här hittar du fler recept på chiapudding >>

protein-keso-chia-yoghurt

3. Rester

Det finns inget som säger att frukost måste bestå av gryn, bröd eller mjölkprodukter. Ta tillvara på de proteinrika matresterna från gårdagens middag och gör en wrap av din fisk, kyckling, tofu – eller vad det nu må vara – med grönsaker. Perfekt mål att äta i farten.

Recept: Raw wraps med falafel och Vegetariska wraps med Tzay

Här hittar du fler recept på wraps >>

protein-wraps

4. Smoothie

Bara din fantasi sätter gränsen när det kommer till vad du ska ha i din smoothie. Spenat i olika former, fryst eller färsk frukt, mejerier, kokos, nötter, gryn eller frön. Vill du ha en extra proteinkick som håller dig mätt länge är exempelvis nötsmör att rekommendera. Även lite tahini gör susen, precis som frön och hela nötter som du mixar.

Populärt att också att addera proteinpulver, det finns både sötade och helt naturliga varianter på marknaden.

Recept: Smoothie med proteinkeso och hallon

Här hittar du fler recept på smoothies >>

protein-keso-smoothie

5. Yoghurtparfait

Kombinera proteinrik yoghurt med din favoritfrukt, bär, nötter eller granola och du får en riktigt smaskig och tillfredsställande första måltid.

Recept: Chiapudding med, yoghurt, lingon och granola

finax-urkraft-chiapudding

Källa: Health

(202)

Upptäck vår kokbok!

Vill du ha ännu fler tips på snabb och enkel bjudmat? Missa då inte vår kokbok "Härliga helg”.

Läs mer och beställ här!

Annons

Laddar