Annons

Annons

Nyttigt julgodis som är bra för hälsan

Julen är full av frestelser, men det finns faktiskt julgodis och snacks som du kan njuta av med gott samvete. Ta för dig av skålarna med nötter, fikon och torkad frukt. Det är rena supergodiset!

Torkad frukt och nötter är både gott och nyttigt! Foto: Shutterstock

Torkad frukt och nötter är både gott och nyttigt! Foto: Shutterstock

Här är 7 snacks som stärker din hälsa:

1. Russin

russinRussin är en av de rikaste källorna till bor, ett mineral som skyddar mot benskörhet. Ta därför extra många russin i glöggen, men välj gärna ekologiska eftersom de torkade druvorna annars kan innehålla rester av bekämpningsmedel.

Annons

Recept: Kalasbars med kokos, solrosfrö & russin

2. Mandlar

Dessa proteinrika godbitar ger massor av kalcium som bygger upp starka ben. E-vitamin, magnesium och B-vitaminer ger fin hy och stabila nerver, och de enkelomättade fetterna kan tillsammans med alla fibrer sänka kolesterolet.

Recept: Mandlar med mörk choklad och havssalt

3. Valnötter

ValnotterInnehåller biotin, som är toppen för håret, och även koppar som samspelar med melanin för att motverka grått hår. Omega-3-fettsyrorna i valnötter är dessutom bra mot reumatism. En spansk studie visar att valnötter är lika effektivt som olivolja för att reducera inflammationer i artärerna.

Recept: Kalljästa vörtfrallor med russin & valnötter

4. Fikon

Visste du att fyra stycken fikon ger en fjärdedel av det rekommenderade dagsintaget av järn? Ät gärna en apelsin till fikonen för att kroppen effektivt ska ta upp det vegetabiliska järnet.

Recept: Vegetarisk smörgåstårta med fikon och valnötter

5. Dadlar

dadlarDadlar är supernyttiga delikatesser. Men inte de små, hårda och sockerglaserade utan de stora och mjuka som säljs i kartonger. Dessa innehåller massor av antioxidanter som blockerar nedbrytande fria radikaler. En ny studie visar att dadlar även innehåller beta-D-glukaner, vilket kan bromsa tillväxten av tumörer.

Recept: Färskost- och chèvrefyllda dadlar med pekannötter

6. Paranötter

Här har vi nötterna med massor av selen som bland annat är bra för fertiliteten. Och kväveoxiden i paranötterna vidgar blodkärlen. Läckerbitarna innehåller också mangan som är bra för minnet.

Recept: Timjanrostade nötter med honung

7. Praliner

kakaoNya rön från forskarna säger att choklad är rena medicinen. Detta gäller både mörk choklad och mjölkchoklad (max 100 gram per dag). Förkylningar, stress, högt blodtryck, depression och hjärtbesvär är bara några av åkommorna som choklad kan förebygga.

Läs även: 12 anledningar att äta mer choklad

Choklad är inte bara gott, det är nyttigt också!

Choklad är inte bara gott, det är nyttigt också!

Text: Margaretha Malmgren/Aller.se
Foto: Shutterstock

Andra gillar också:

(229)

Annons

Laddar